09/02/2025
Αθηνά, Ελλαδα
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής: Ακύρωσε απόφαση δήμου για επιβολή ειδικού τέλους

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, σήμερα Πέμπτη 23.1.2025, ανάρτησε στη Διαύγεια την αιτιολογημένη απόφασή της για ακύρωση της 510/20.12.2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, (με πρόταση του δημάρχου και εγκεκριμένη από την πλειοψηφία και καταψηφισμένη από ΟΛΕΣ τις δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης) η οποία αφορούσε την Επιβολή του ‘’ΕΙΔΙΚΟΥ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ’’ στο Δήμο.

Τα παραπάνω αναφέρει σε ανακοίνωση της, η δημοτική παράταξη «Ριζοσπαστική Κίνηση Β.Β.Β».

Να σημειώσουμε ότι προσφυγή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, κατέθεσε (στις 07.01.2025) η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού κατά της απόφασης του δήμου για τη θέσπιση του τέλους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Η Δημοτική Αρχή των 3Β θέσπισε το νέο ανταποδοτικό τέλος με στόχο τη δημιουργία ειδικού ταμείου που θα επιτρέψει στο Δήμο να προχωρήσει στην αγορά γης και τη δημιουργία ελεύθερων πράσινων κοινόχρηστων χώρων αλλά και κοινωφελών εγκαταστάσεων, που θα συμβάλλουν στην ομαλή βιώσιμη ανάπτυξη του Δήμου, αναβαθμίζοντας το περιβάλλον, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής όλων των κατοίκων και αναβαθμίζοντας το περιβάλλον μέσα στο οποίο λειτουργούν όλες οι επιχειρήσεις της πόλης.

Η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής αναφέρει στην τεκμηρίωση της ακύρωσης:

ΘΕΜΑ: Ακύρωση της υπ’ αριθμ. 510/2024, σε ορθή επανάληψη, απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης.

ΑΠΟΦΑΣΗ του ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

…………………..

Ειδικότερα και επειδή: Δια της εξεταζόμενης απόφασης το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης αποφασίζει την επιβολή ειδικού ανταποδοτικού τέλους τοπικής βιώσιμης ανάπτυξης υπολογιζόμενο επί τ.μ. ανά έτος και ανά κατηγορίες υποχρέων. Σύμφωνα με την παρ. 13 του άρθρου 25 του ν. 1828/1989 όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 16 του άρθρου 11 του ν. 2503/1997: «Με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου μπορεί να επιβάλλονται τέλη ή εισφορές για υπηρεσίες ή τοπικά έργα της περιοχής τους, που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, της ανάπτυξης της περιοχής και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Τα τέλη αυτά ή οι εισφορές έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα. Το ύψος των τελών ή εισφορών, οι υπόχρεοι στην καταβολή τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια ορίζονται με την ίδια απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου. Όταν το ύψος των τελών ή εισφορών κλιμακώνεται, με βάση τα τετραγωνικά μέτρα έκτασης ή κτίσματος ή άλλη μονάδα υπολογισμού, η διαφορά του συντελεστή μεταξύ της πρώτης και της τελευταίας κατηγορίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το εικοσαπλάσιο της πρώτης». Στην εξεταζόμενη απόφαση αναφέρεται ως πρώτη κατηγορία «Οικιακή χρήση 0,45 ευρώ τ.μ.» και ως τελευταία κατηγορία «Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις 12,6 ευρώ/τ.μ.». Βάσει της προαναφερόμενης διάταξης, ο οριζόμενος σε 12,6 ευρώ/τ.μ. συντελεστής της τελευταίας κατηγορίας υπερβαίνει το εικοσαπλάσιο της πρώτης κατηγορίας ύψους 0,45 ευρώ/τ.μ (που ανέρχεται σε 9 ευρώ/τ.μ.), και συνεπώς υφίσταται παράβαση της ανωτέρω διάταξης νόμου. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την υπό στοιχείο (5) εγκύκλιο: «[…] Συνεπώς, για να είναι νόμιμες οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α που αφορούν την επιβολή ανταποδοτικών τελών πρέπει να ικανοποιούνται τα ακόλουθα κριτήρια: – Πρέπει να αναφέρονται σε συγκεκριμένο έργο ή παροχή συγκεκριμένωνυπηρεσιών, – Να προσδιορίζουν µε ακρίβεια τον κύκλο των ωφελούμενων προσώπων – Να ορίζουν ρητά και με σαφήνεια την ειδική ωφέλεια που απορρέει για τους υπόχρεους – Να αιτιολογούνται ειδικώς, με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων, όσον αφορά στον προϋπολογισμό των εσόδων και εξόδων αλλά και στο εύρος του κύκλου των ωφελουμένων προσώπων, προκειμένου να είναι δυνατός ο έλεγχος της τήρησης της αρχής της ανταποδοτικότητας και να διασφαλισθεί η δίκαιη και αντικειμενική επιβάρυνση κάθε υπόχρεου».

Ομοίως, σύμφωνα με την ίδια εγκύκλιο: «[…] Οι υπόχρεοι σε καταβολή τελών πρέπει να είναι αυτοί ακριβώς που πρόκειται να απολαμβάνουν την ωφέλεια από την παρεχόμενη υπηρεσία ή το εκτελεσθέν έργο. Η επιβολή τελών σε συγκεκριμένο κύκλο προσώπων, με ταυτόχρονη διάχυση του οφέλους σε ένα αόριστο πλήθος ατόμων δεν είναι σύμφωνη με την αρχή της ανταποδοτικότητας.

Η μη ικανοποίηση των ανωτέρω κριτηρίων, που επιτάσσεται από τη φύση των τελών ανταποδοτικού χαρακτήρα, αποστερεί τις αποφάσεις επιβολής τους από το στοιχείο της νομιμότητας […]». Στο αιτιολογικό μέρος της ελεγχόμενης απόφασης (IV. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ), αναφέρεται: Το προτεινόμενο τέλος τοπικής βιώσιμης ανάπτυξης σχεδιάζεται να επιβληθεί σε βάρος των κυρίων ή νομέων ή κατόχων ακινήτων σε ολόκληρη την έκταση του Δήμου Βάρης – Βούλας -Βουλιαγμένης 1 , δεδομένου ότι ουδείς εκ των ανωτέρω εξαιρείται από την ειδική ανταπόδοση η οποία θα προκύψει και προβλέπεται από την μελέτη για την επιβολή του συγκεκριμένου τέλους. Η υλοποίηση των παραπάνω έργων θα εξυπηρετήσει και θα αναβαθμίσει συνολικά 2 την περιοχή και θα συμβάλλει στην ομαλή βιώσιμη ανάπτυξη του Δήμου, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των κατοίκων 3 και την αναβάθμιση όλων των επιχειρήσεων. Εξ αυτού δεν προκύπτει σαφώς οριζόμενος κύκλος ωφελούμενων προσώπων ή ειδική ωφέλεια των υπόχρεων, και άρα δεν τηρείται η ανωτέρω οριζόμενη αρχή της ειδικότητας του τέλους. Περαιτέρω, στην ελεγχόμενη απόφαση δεν προβλέπεται απαλλαγή από το οριζόμενο ειδικό τέλος των βαρυνόμενων με την ειδική εισφορά που επιβάλλεται κατά τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 33 του ν. 4067/2012 σύμφωνα με τη γνωμοδότηση ΝΣΚ (Τμήμα ΣΤ΄) υπ’ αριθμ. 558/13-11-2012.

Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι στην εξεταζόμενη απόφαση δεν τηρείται η αρχή της επαρκούς αιτιολόγησης επιβολής του οριζόμενου τέλους και άρα υφίσταται λόγος ακυρότητας αυτής. Κατά συνέπεια, ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ την ακύρωση της υπ’ αριθ. 510/16-12-2024, σε ορθή επανάληψη, απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, για τους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσης. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 231 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, το Δημοτικό Συμβούλιο ως συλλογικό όργανο του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης έχει προς την παρούσα απόφαση υποχρέωση συμμόρφωσης χωρίς καθυστέρηση, ενώ κατά της παρούσας μπορεί να ασκηθεί προσφυγή ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ν. 3463/2006 εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας (άρθρο 151 του ν. 3463/2006).

ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.

Ακολουθούν οι σχετικές αποφάσεις

ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ Β.Β.Β

ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Πηγή: www.aftodioikisi.gr