01/03/2024
Αθηνά, Ελλαδα
ΥΓΕΙΑ

Ψευδάργυρος και ανοσοποιητικό σύστημα: 5 παράξενα συμπτώματα της ανεπάρκειας – πως θα το αναπληρώσουμε

Τι είναι ο ψευδάργυρος;

Ο ψευδάργυρος είναι ένα βασικό μέταλλο που απαιτείται από το σώμα για να λειτουργήσει το ανοσοποιητικό σύστημα, για την επούλωση και την αποκατάσταση, την παραγωγή κυττάρων και τη δραστηριότητα των ενζύμων, τη σύνθεση πρωτεϊνών και πολλές άλλες πτυχές του κυτταρικού μεταβολισμού.

Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό μικροθρεπτικό. Καθώς το σώμα δεν διαθέτει ειδικό σύστημα αποθήκευσης ψευδαργύρου, πρέπει να τον λαμβάνεις είτε με το φαγητό σου είτε ως συμπλήρωμα καθημερινά.

Εάν διαπιστώσετε ότι εκδηλώνετε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω συμπτώματα, συμβουλευτείτε γιατρό.

1.Δέρμα

Παρατηρείτε ότι πληγές και εξανθήματα αργούν να επουλωθούν; Μελέτες έχουν δείξει ότι ο ψευδάργυρος παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του δέρματος, όπως η επούλωση των ιστών. Κάποιες μελέτες έχουν διερευνήσει επίσης τον ρόλο του ψευδαργύρου στη θεραπεία της ακμής, λόγω των αντιβακτηριακών και αντιφλεγμονωδών ιδιοτήτων του.

2.Όρεξη

Δεδομένου ότι τα χαμηλά επίπεδα ψευδάργυρου μπορεί να οδηγήσουν σε ναυτία και να επηρεάσουν αισθήσεις όπως η όσφρηση και η γεύση, η απώλεια της όρεξης είναι ένα ακόμη πιθανό σύμπτωμα που πρέπει να προσέξετε.

3.Όραση

Το σώμα χρειάζεται ψευδάργυρο για να μεταφέρει τη βιταμίνη Α από το ήπαρ στον αμφιβληστροειδή. Αυτό βοηθά στην παραγωγή μελανίνης, της χρωστικής που προστατεύει τα μάτια. Ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε υψηλές συγκεντρώσεις στα μάτια, κυρίως στον αμφιβληστροειδή. Προβλήματα όπως η κακή νυχτερινή όραση και η νεφελώδης όραση συνδέονται με την ανεπάρκεια.

4.Ανάπτυξη

Ο ψευδάργυρος παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των κυττάρων. Αυτό σημαίνει ότι η ανεπάρκεια του στοιχείου μπορεί να εμποδίζει την ανάπτυξη. Στις νεότερες ηλικίες, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα με την παραγωγή ορμονών και να καθυστερήσει τη σεξουαλική ωρίμανση. Μεταξύ 9 και 13 ετών, τα αγόρια και τα κορίτσια πρέπει να προσλαμβάνουν 8mg ψευδαργύρου καθημερινά. Μετά την ηλικία των 14 ετών, οι ημερήσιες ανάγκες ανέρχονται σε 11mg για τα αγόρια και 9mg για τα κορίτσια.

5.Μυαλό

Η μέτρια και σοβαρή έλλειψη ψευδαργύρου έχει συσχετιστεί με προβλήματα διάθεσης. Πολλοί άνθρωποι γίνονται ευερέθιστοι ή πέφτουν σε λήθαργο. Μελέτη διαπίστωσε υψηλά ποσοστά ανεπάρκειας ψευδαργύρου σε παιδιά με διάσπαση προσοχής / υπερκινητικότητα.

Ψευδάργυρος και ανοσοποιητικό σύστημα

O ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, μετέχοντας σε πλήθος λειτουργίες του συστήματος αυτού, όπως τα Τ-λεμφοκύτταρα – φονείς, η ιντερλευκίνη 2 και το SOD.

Πολλές μελέτες σε ζώα και πολύ λιγότερες, μέχρι στιγμής, σε ανθρώπους έδειξαν ότι η ανεπάρκεια ψευδαργύρου δρα κατασταλτικά στο ανοσοποιητικό σύστημα.

Ανωμαλίες οφειλόμενες σε ανεπάρκεια ψευδαργύρου, όπως μειωμένη παραγωγή αντισωμάτων και ανωμαλίες στο σπλήνα, το θύμο αδένα και τους λεμφαδένες, έδειξαν, σύμφωνα με τις μελέτες αυτές, ότι μπορούν να αναστραφούν με τη χορήγηση συμπληρωμάτων ψευδαργύρου.

O ψευδάργυρος δεν έχει άμεση αντιοξειδωτική δράση, αφού δεν μετέχει σε αντιδράσεις οξειδοαναγωγής.
Ενδέχεται όμως να έχει σημαντικές έμμεσες αντιοξειδωτικές ιδιότητες, μετέχοντας σε μηχανισμούς,
όπως η σταθεροποίηση της κυτταρικής μεμβράνης ή η κατάληψη θέσεων από άλλα μέταλλα με οξειδωτική
δράση, όπως ο σίδηρος.

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ ΚΑΙ ΚΡΥΟΛΟΓΗΜΑ

Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες, λαμβάνοντας παστίλιες ψευδαργύρου κάθε δύο ώρες, από τη στιγμή που θα εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα ενός κρυολογήματος, μειώνεται η διάρκειά του από 8-10 σε 4 περίπου μέρες, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις όλα τα συμπτώματα του κρυολογήματος εξαφανίστηκαν μέσα σε 12-24 ώρες.

Εάν οι παστίλιες ληφθούν τη δεύτερη μέρα από την έναρξη του κρυολογήματος τα αποτελέσματα είναι και πάλι σημαντικά, αλλά σαφώς μικρότερα.

Ας σημειωθεί ότι είναι πολύ αποτελεσματικότερες οι παστίλιες ψευδαργύρου που λιώνουν σιγά, σιγά στο στόμα και ποτίζουν τους προσβεβλημένους ιστούς του λαιμού, από τις απλές ταμπλέτες / κάψουλες.

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ ΚΑΙ ΚΑΡΚΙΝΟΣ

Oι γνώσεις μας σχετικά με τη δράση του ψευδαργύρου, όσον αφορά τον καρκίνο, είναι ακόμα ελλιπείς και συχνά αντικρουόμενες.

Κατ` αρχήν, σαν ενισχυτικός του ανοσοποιητικού συστήματος, θα πρέπει να υποθέσουμε ότι ο ψευδάργυρος έχει αντικαρκινικές ιδιότητες.

Άλλωστε, όπως προελέχθη, ορισμένα είδη καρκίνου συνδέονται με χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου, ενώ πειράματα με τρωκτικά έδειξαν ότι η προσθήκη ψευδαργύρου στη διατροφή τους εμπόδισε την εμφάνιση καρκίνου προκαλούμενου με χορήγηση καρκινογόνων ουσιών.

Άλλες, όμως, μελέτες έδειξαν ότι μειώνοντας δραστικά τον ψευδάργυρο μειώθηκε επίσης η ταχύτητα αύξησης καρκινικών όγκων!

Το συμπέρασμα που θα μπορούσε να εξαχθεί είναι ότι, όντας ο ψευδάργυρος απαραίτητος για την ανάπτυξη και διαίρεση όλων των κυττάρων, είναι επίσης απαραίτητος και για την ανάπτυξη και διαίρεση των καρκινικών κυττάρων, και ότι οι αντικαρκινικές του ιδιότητες έχουν κυρίως προληπτική αξία.

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΒΗΤΗΣ

O ψευδάργυρος παίζει σημαντικό ρόλο στην παραγωγή της ινσουλίνης, ενώ βοηθάει στην αποφυγή επιπλοκών που συχνά συνοδεύουν τη νόσο, όπως προβλήματα όρασης και βραδεία επούλωση πληγών. Bοηθάει επίσης στη μείωση της υψηλής χοληστερίνης διαβητικών.

Όσοι διαβητικοί ακολουθούν διατροφή υψηλή σε φυτικές ίνες ή παίρνουν συμπληρώματα φυτικών ινών για έλεγχο του ζαχάρου τους θα πρέπει παράλληλα να παίρνουν και συμπληρώματα ψευδαργύρου για να αποφύγουν ανεπάρκεια, δεδομένου ότι οι φυτικές ίνες δεσμεύουν (με το φυτικό οξύ) σημαντική ποσότητα του ψευδαργύρου και τον καθιστούν μη απορροφήσιμο.

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ ΚΑΙ ΝΕΥΡΙΚΗ ΑΝΟΡΕΞΙΑ

Μέσα από πολλές μελέτες φαίνεται να προκύπτει σχέση μεταξύ ανεπάρκειας ψευδαργύρου και νευρικής ανορεξίας: χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου ευνοούν την εξέλιξη της νόσου, η οποία με τη σειρά της, μειώνει ακόμη περισσότερο το επίπεδο ψευδαργύρου κ.ο.κ., δημιουργούμενου, έτσι, ενός φαύλου κύκλου.

Η χορήγηση συμπληρωμάτων ψευδαργύρου βοηθάει σε αρκετές περιπτώσεις στη βελτίωση ή εξαφάνιση συμπτωμάτων της πάθησης, όπως το μικρό βάρος και η απουσία εμμήνου ροής.

Δεδομένης της φύσεως της ασθένειας, είναι πολύ προτιμότερο ο ψευδάργυρος να αποτελεί μέρος μιας πολυβιταμινικής / πολυμεταλλικής φόρμουλας ή να χορηγείται σε συνδυασμό με αυτή.

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΤΗΣ

O αδένας του προστάτη είναι από τα όργανα του σώματος με την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε ψευδάργυρο.

Με τη σειρά του, το μέταλλο φαίνεται ότι είναι απολύτως απαραίτητο για την υγεία του αδένα, ενώ έχει αποδειχθεί ότι συμπληρώματα ψευδαργύρου, ιδίως όταν συνοδεύονται με το βότανο saw palmetto και απαραίτητα λιπαρά οξέα, βοηθούν, τόσο προληπτικά, όσο και θεραπευτικά, στην αντιμετώπιση της καλοήθους διόγκωσης του προστάτη και των συμπτωμάτων, όπως η ανάγκη συχνής ούρησης, που τη συνοδεύουν.

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ ΚΑΙ ΕΚΦΥΛΙΣΜΟΣ ΩΧΡΗΣ ΚΗΛΙΔΑΣ

Η πάθηση έχει σχέση τόσο με οξειδωτικές βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες, όσο και με μειωμένα επίπεδα ψευδαργύρου.

O ψευδάργυρος δεν θεραπεύει, ούτε σταματά την εξέλιξη της νόσου, μπορεί όμως να την επιβραδύνει σημαντικά, όπως έδειξαν σχετικές μελέτες που περιλάμβαναν χορήγηση ψευδάργυρου και οφθαλμολογικές εξετάσεις κάθε 12 μήνες.

Πιθανότατα, η καλύτερη θεραπευτική προσέγγιση επί του προκειμένου είναι ένας συνδυασμός ψευδαργύρου με όλα τα άλλα αντιοξειδωτικά που επηρεάζουν ευνοϊκά την υγεία του ματιού, όπως καροτενοειδή, OPC, bilberry, Ginkgo biloba.

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Είναι γνωστό ότι οι αθλητές που προπονούνται πολύ εντατικά, φθάνοντας μερικές φορές στα όριά τους, υποφέρουν από συχνές αναπνευστικές λοιμώξεις, καθώς και από υπερκόπωση και έλλειψη αποθεμάτων ζωτικότητας. Το γεγονός αυτό φαίνεται ότι οφείλεται στο οξειδωτικό στρες και στη μεγάλη απώλεια ψευδαργύρου.

Πράγματι, μελέτη με ποδηλάτες έδειξε ότι όταν η προπόνηση είναι εντατική και συνεχής ο ψευδάργυρος που χάνεται με τον ιδρώτα αυξάνεται κατακόρυφα.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να μνημονεύσουμε μια ειδική φόρμουλα ψευδαργύρου – μαγνησίου,

το ΖΜΑ που όχι μόνο παρέχει στον οργανισμό των αθλητών τον απαραίτητο ψευδάργυρο,

αλλά σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις αυξάνει τα επίπεδα της τεστοστερόνης,

χωρίς τις παρενέργειες που έχουν τα στεροειδή αναβολικά και η ανδροστενεδιόνη (βλέπε ΖΜΑ).

Δείτε εδώ 8 διατροφικές πηγές ψευδαργύρου

1. Στρείδια

Τα στρείδια περιέχουν επίσης πολλές βιταμίνες που χρειάζονται για καλή υγεία, όπως βιταμίνη C και βιταμίνη Β12, οι οποίες είναι και οι δύο απαραίτητες για τη λειτουργία των νεύρων.

Μια μερίδα μαγειρεμένων στρειδιών περιέχει τουλάχιστον 26mg ψευδαργύρου – με τα ακατέργαστα στρείδια να περιέχουν ακόμη περισσότερο.

2. Κρέας – μοσχάρι, αρνί και κοτόπουλο

Το κρέας είναι μια λαμπρή πηγή ψευδαργύρου και άλλων θρεπτικών συστατικών όπως ο σίδηρος – που είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων που μεταφέρουν οξυγόνο στο αίμα.

  • Το κοτόπουλο περιέχει 7.5mg ψευδαργύρου ανά 250g
  • Το αρνί που τρέφεται με χόρτο περιέχει 3,87 mg ψευδαργύρου ανά 113g
  • Το βόειο κρέας περιέχει 4.09mg ανά 113g.

Οι χορτοφάγοι μπορούν να προσλάβουν το σίδηρο από άλλες πηγές και να συμπεριλάβουν άλλες τροφές που περιέχουν ψευδάργυρο στη διατροφή τους για να εξασφαλίσουν τις κατάλληλες ημερήσιες δόσεις.

3. Βρώμη

Η βρώμη είναι ένα σταθερό τρόφιμο σε πολλές διατροφές αθλητών και bodybuilders. Πρόκειται για έναν σύνθετο υδατάνθρακα με φυτικές ίνες που προσφέρει σταθερή παροχή ενέργειας.

Η προσθήκη ενός scoop πρωτεΐνης στην βρώμη θα αυξήσει το πρωτεϊνικό περιεχόμενο και αποτελεί ένα τέλειο πρωϊνό ή γεύμα για πριν την προπόνηση.

Μισή κούπα βρώμης περιέχει 3.10mg ψευδαργύρου.

4. Σπόροι

Οι σπόροι είναι μια τέλεια προσθήκη στη δίαιτα κάποιου και εκτός από καλή πηγή ψευδαργύρου, είναι μια άριστη πηγή καλών λιπαρών.

Οι σπόροι είναι εξαιρετικοί για γιαούρτια και γενικά για γαρνιτούρα σε φαγητά. Οι σπόροι σουσαμιού περιέχουν 2,79mg ανά 1/4 φλυτζανιού και οι σπόροι κολοκύθας περιέχουν 2,79mg ανά 1/4 φλιτζανιού.

5. Σπαράγγια

Τα σπαράγγια είναι γνωστό ότι είναι ένα αντιφλεγμονώδες φαγητό. Περιέχει πολλά αντιοξειδωτικά οφέλη λόγω της αφθονίας σπαραγγιών σε σαπωνίνες όπως η ασπαρίνη Α. Είναι επίσης μια καλή πηγή βιταμίνης C, β-καροτένιου και βιταμίνης Ε.

Τα σπαράγγια είναι επίσης μια πλούσια πηγή ινών (ινουλίνη) που είναι πολυφρουκτάνη με τεράστια οφέλη για την υγεία και αποτελεί ένα τέλειο τρόφιμα προσφέροντας καλά βακτήρια στο πεπτικό μας σύστημα. Τα σπαράγγια αποτελούν μια τέλεια προσθήκη στις ομελέτες και τις σαλάτες. Μια μερίδα σπαραγγιών (1 φλιτζάνι) περιέχει 1.08 mg ψευδαργύρου.

6. Σπανάκι

Διάλεξε πιο λαμπερά φύλλα από σπανάκι καθώς οι έρευνες έχουν δείξει ότι όταν το σπανάκι δείχνει πιο φρέσκο, έχει περισσότερη συγκέντρωση σε βιταμίνες. Το σπανάκι είναι μια καλή πηγή σιδήρου και βιταμίνης C.

Είτε ωμό είτε μαγειρεμένο, αποτελεί μια τέλεια προσθήκη για smoothies και ροφήματα.

Μια μερίδα (1 κούπα) έχει 1.37mg ψευδαργύρου.

7. Μανιτάρια

Τα μανιτάρια είναι μια τέλεια μη ζωϊκή πηγή σιδήσου για χορτοφάγους. Έχει αποδειχθεί σε έρευνες ότι έχει πολλά πλεονεκτήματα για το ανοσοποιητικό λόγω του διατροφικού περιεχομένουν. Τα μανιτάρια είναι τέλεια είτε στο τηγάνι είτε με αυγά.

Τα μανιτάρια περιέχουν από 0.79mg έως 0.96mg ψευδαργύρου ανά 1/2 κούπα.

8. Κάσιους

Τα κάσιους είναι ένας πολύ βολικός και γευστικός ξηρός καρπός καθώς ταιριάζει τόσο σε γλυκά όσο και σε αλμυρά πιάτα. Αποτελεί ένα τέλειο σνακ, απλά πρόσεχε την μερίδα σου γιατί τα κάσιους είναι πολύ θερμιδικά πυκνά.

Μια μερίδα κάσιους περιέχει 2.31mg ανά 1/4 της κούπας.

ΠΗΓΗ: www.newsitamea.gr

ΠΗΓΗ: www.giatros-in.gr

Πηγή: www.truelife.gr